Ce afaceri au avut vânzări de succes în pandemie? - Florin Somodi

Ce afaceri au avut vânzări de succes în pandemie?

Tragem linie după un an de pandemie și ne uităm la capitolul vânzări pe timp de criză. Ce s-a schimbat în 2020 și care sunt tendințele acum în acest domeniu? Ce sectoare au crescut totuși și cum se pot adapta cele care nu au avut un ritm prea bun? Horia Neș, consultant în vânzări&digitalizare, cu o experiență de peste 20 de ani, a explicat într-un podcast marca Vision12 care au fost acțiunile remarcabile de anul anul trecut, dar și ce îi așteaptă pe oamenii de afaceri în următoarea perioadă. 

Tehnologia, domeniul medical, cel alimentar, precum și construcțiile se numără între sectoarele care nu au fost afectate de pandemie. Ba din contră, unele au crescut cu procente bune. 

“Când a început pandemia era un an de creștere, după un ciclu în care business-urile din aproape toate domeniile au crescut. În momentul în care aceste firme aveau planificate investiții sau proiecte concrete, nu au avut cum să le oprească de la o lună la alta. Domeniile au continuat să crească și pentru că aveau deja planificate anumite acțiuni. Pentru zona de IT&C era clar că investițiile în tehnologie vor crește. Apoi în zona de retail, mulți jucători deja cumpăraseră aplicații pentru cumpărături de acasă sau testau zona de e-commerce. În momentul în care a venit pandemia, toate acțiunile s-au amplificat”, a explicat Horia Neș în cadrul interviului. 

2021, o versiune similară a anului trecut?

Unele domenii vor resimți în continuare efecte neplăcute ale restricțiilor impuse în contextual pandemiei. Este foarte importantă strategia abordată de fiecare companie în parte și modul în care aceasta se va poziționa. Obiectivele ambițioase ar putea fi un real ajutor.

“Cred că anul 2021 va fi similar cu 2020, adică vom avea “ups and downs”. Lucrul acesta e și bun, dar și rău pentru anumite industrii. Firmele vor fi mult mai atente și nu vor cheltui banii aiurea, iar autoritățile și cei care sprijină zona antreprenorială își vor mai permite să facă anumite granturi și proiecte cu care să sprijine IMM-urile. Va fi foarte interesant ce va urma din 2022. Și aici cred că e foarte important pentru antreprenori să aibă o viziune și să anticipeze ce va urma”, a mai explicat Horia Neș.

Ce va conta pentru a favoriza vânzările? O nouă perspectivă! 

“Recomand antreprenorilor să targeteze companiile mari. Companiile mari, indiferent de cum o duc, nu vor dispărea de pe piață și au nevoie de servicii. Modul în care oamenii lucrează se va schimba, modul în care consumatorii cumpără sau clienții clienților cumpără se va schimba. Și atunci e nevoie de un furnizor cu un anumit tip de servicii care să se adapteze la noul mod de cumpărare sau interacțiune”, a precizat Horia.

Viitorul firmelor? Tehnologie și educație! Cele două elemente vor sta, în următoarea perioadă, la baza oricărei strategii de afaceri. Prezența în mediul online devine obligatorie pentru a rezista pe piață, indiferent de domeniu, iar contruirea unei echipe puternice reprezintă un alt avantaj. 

“Cred că viitorul companiilor e de a investi în doi piloni: zona de tehnologie și zona de educație. Firmele au conștientizat că trebuie să investească în oamenii lor, astfel încât în momentul în care vor delega din ce în ce mai mult către managerii lor, aceștia să fie destul de bine pregătiți pentru a duce firma mai departe. 

Majoritatea firmelor și-au dat seama că trebuie să aibă o prezență în mediul online. Și au fost investiții mari în zona de e-commerce, magazine online, website-uri. Acesta e primul pas spre internaționalizarea business-urilor. Și eu recomand tuturor afacerilor care au făcut acest pas să nu fie modeste, ci să aibă spririt de învingători și să meargă să intre pe piețe externe”, a explicat Horia Neș. 

Pe mulți antreprenori pandemia a fost cea care i-a forțat să facă un pas spre dezvoltare. De exemplu, unul dintre clienții programului Vision12, specializat pe zona de retail (bricolaj – echipamente și decorațiuni), a reușit să își dubleze cifra de afaceri și chiar să se extindă în Ungaria. 

Vision12 este un program de coaching și consultanță 100% customizabil ce se adresează afacerilor antreprenoriale românești, de la nivel de startup până la afaceri foarte mature cu peste 100 de angajați și milioane de euro cifră de afaceri.