Cum punem ordine în cifrele companiei? - Florin Somodi
banner Dalia buga

Cum punem ordine în cifrele companiei?

După un an plin de provocări și  de schimbări… e necesar să ne uităm la cifre. Cum le analizăm? Dar, mai important, cum facem ordine? Mai multe detalii aflăm de la Dalia Buga, manager financiar, care a vorbit în podcast-ul Vision12 despre soluții creative pentru business-urile ce vor o perspectivă nouă. “Curățenia” este extrem de important în organiații, iar conceptul de “zero waste” se poate aplica și în cazul firmelor – orice resură trebuie exploatată la cel mai înalt potențial.

Când vine vorba de business, Dalia se bazează pe câteva principii. “Facem ce spunem că facem. Ne respectăm și avem încredere unii în alții. Avem curaj”. Acestea pot fi cu succes adaptate și aplicate în orice domeniu, inclusiv în cel financiar. Și reprezintă componente importante atunci când vrem să facem ordine în cifrele companiei.

“E foarte important să avem un management și un control financiar eficient în business, mai ales când afacerea crește. La început, antreprenorul este și manager financiar și dezvoltator și creator de idei. Iar în momentul în care business-ul crește, apare și nevoia de management și ordine în cifre”, explică Dalia Buga. 

Mulți antreprenori cred că contabilul este cel care face ordine în cifrele companiei, însă lucrurile nu stau chiar așa. “Contabilul are o fișă a postului, task-uri foarte bine structurate și duce consultanța într-o zonă de legal,  fiscală, de siguranță a antreprenorului din acest punct de vedere.  Iar rolul managerului financiar este de a căuta soluții și oportunități de finanțare, de a urmări rezultatele într-un mod proactiv, de a propune soluții de eficientizare dintr-o poziție de echilibru. Apoi, un alt rol e faptul că asigură bunul mers al companiilor din punct de vedere al lichidităților. Ce instrumente folosește pentru bunul mers al lucrurilor? Rapoartele de cashflow, rapoartele de capital de lucru, previziunile de bugete. ”Eu am învățat chiar de la antreprenori anumite instrumente din ceea ce îi interesa pentru afacerea lor” a precizat Dalia Buga.

De cele mai multe ori credem că plata la timp a facturilor echivalează cu ordinea în cifre, însă realitatea ne arată altceva, spun specialiștii. Ordinea în cifre însemană urmărirea unor principii simple, care duc la claritate în cifre. „Poți să ai ordine într-o balanță, dar asta nu înseamnă că ai claritate. Te poți afla într-o zonă în care știi că îți plătești taxele și facturile în fiecare lună și urmărești bunul mers al afacerii, dar poți să faci lucrul acesta și dintr-o zonă de  genul las că merge și așa, până ajungi într-un moment în care nu mai ai control. Și acel moment este cel în care ai nevoie de ordine”, a precizat Dalia. 

Stocurile, un prim pas către un business ordonat. Sunt anumite zone în care ordinea are un impact în cifre fie în mod direct, fie în mod indirect.  „O să vin cu niște exemple din experiența mea: partea de stocuri – e ca și acasă…  când vine primăvara, facem în mod natural curățenie și aruncăm anumite lucruri de care nu mai avem nevoie și lucrul acesta îl facem foarte bine acasă, dar oare antreprenorii fac acest lucru în depozite, în stocurile pe care le au? Și aici am văzut foarte multe probleme, iar una din recomandările care ar duce la ordine în cifre e de a îți face ordine în stocuri și curățenie în depozite”, a explicat managerul financiar.  

Mai e necesară ordinea în programul de lucru, cosideră Dalia.  “Mai ales în zona de respectare a timpului promis. Când facem ceea ce promitem și respectăm timpul colegilor și timpul de întâlnire, implicit avem și ordine în cifre, pentru că practic acel timp pe care eu îl fur și nu îl respect, are un cost”.

Un alt sector în care trebuie să ai ordine este în documente. Dacă nu ai ordine aici, nu ai claritate. 

Un exemplu care poate duce la haos în companii e efectuarea de tranzacții comerciale fără să fie marcate în contabilitate, pentru a nu achita impozite. Aceste tactici nu doar că reprezintă o “păcăleală”, dar pot aduce și grave probleme de ordin juridic. „Am văzut asta în zona construcțiilor, în zona transporturilor, a chiriilor, chiar și a serviciilor. Se cunosc cazuti de antreprenori care fac tranzacții la negru. Implicația pe termen scurt e o fantezie că vei câștiga mai mulți bani, dar costul acelor bani este stresul, încrederea și lipsa de eleganță în afaceri. În momentul în care nu marchezi tranzacțiile tale într-un mod deschis, nu ai o abordare de încredere și nu poți să crești, pentru că vei fi tot timpul într-o zonă de stres.