Despre organizații și gestionarea conflictelor în criză - Florin Somodi

Despre organizații și gestionarea conflictelor în criză


Cristian Moldovan este coach și trainer în rezolvarea conflictelor recurente.

Ajută oamenii să transforme modul în care interacționează pentru a deveni fericiți și împăcați.

În ultimii 10 ani, a sprijinit echipe și indivizi în crearea unei baze solide pentru dezvoltarea relațiilor armonioase care permit rezultate remarcabile, fără conflicte inutile.

Principalele idei

  • criza aduce provocări de leadership, și de gestionare a conflictelor în organizații
  • modul în care reacționăm la provocări este ceea ce contează;
  • acum merită să înțelegem conceptul VUCA/ VICA (volatilitate, incertitudine, complexitate și ambiguitate) care devine din o problema, factor reper în luarea deciziilor.
  • intervine stresul – factorul emoțional – legat de imposibilitatea de mișcare din toate punctele de vedere 
  • îngrădirea libertăților și limitarea posibilităților declanșează multe frici
  • majoritatea am dezvoltat mecanisme limitate de gestionare a fricilor – ceea ce ne expune la necunoscut.
  • incertitudinea pe termen lung ne scoate pe toți din zona de confort – ceea ce poate deveni o problemă sau o oportunitate
  • inclusiv la nivelul strategiei tale pentru următorii 3 ani, de exemplu
  • Testul de Flexibilitate: Cum adaptezi strategia ca să traversezi cu bine perioada aceasta? Cât de mult te poți adapta, tu ca lider în companie?
  • nu contează planurile rigide, ci sa pastrezi ținta și să ajustezi pașii pe care ești dispus să-i faci ca să ajungi acolo.
  • nu înseamnă că e mai ușor atunci când totul e roz
  • antreprenorul pentru criză trăiește, pentru că atunci se dezvoltă abilitatea de rezolva probleme și dacă nu o face în criză, atunci când?
  • capacitatea emoțională de a face concesii la regulile tale proprii este o potențială sursă de conflict în organizație
  • dacă (re)faci strategia pe timp de criză, valorile sunt respectate și în vreme liniștită
  • cine este primul care încalcă o cultura centrată pe un set de valori? dacă e antreprenorul, atunci e o mare problemă și apare drama
  • dezbaterea pe care fiecare antreprenor trebuie să o aibă în sinea sa: dacă mă pozitionez în echipa cu cei stricți care respectă valorile atunci…nu mai fac față riscurilor pieței, dacă mă pozitionez în tabăra celor care nu mai respectă valorile, atunci îi pierd pe oamenii care le respectă. Întrebarea e: Cum faci să înțeleagă și unii și alții imaginea de ansamblu? 1. Sa constientizezi situația și 2. sună și cere ajutor din afară. 
  • care e oportunitatea pentru lider: conștientizarea, ieșirea din cochilia/compania ta, să ieși din firmă, să afli cine mai e în situația ta, cine te poate ajuta, cu cine te poți alia. 
  • discuția nu este să nu închid firma, ci cum sa ies mai puternic pe partea cealaltă
  • lărgit orizontul, construit parteneriate strategice
  • dincolo de spălatul pe mâini o sa rămână multe obiceiuri care se formează acum
  • folosește infrastructura de comunicare online cu angajații, adu acolo clienții și crează pentru ei noi produse sau servicii și vinde acolo, online.
  • schimbarea aduce mult stres în interiorul organizației
  • antreprenorul trebuie să găsească structura eficientă de cuvinte pentru a-și transmite viziunea despre trecerea prin criză către angajați pentru a avea susținere, astfel apar fisuri în interiorul echipei
  • transformarea trebuie să vină în primul rând la nivel emoțional
  • imboldul ar trebui să fie: ‘hai să facem mai mult din ce aduce bani acum!’
  • apoi, ‘hai să analizăm ce facem pe termen mediu!’
  • implică angajații în generarea de idei noi și soluții, în filtrarea lor, în luarea de decizii
  • ține cont de riscul de autosabotare când nu respecți ce ai convenit cu ei. Pentru că acolo e vorba de respect și liderul se deconectează de echipă. E foarte greu să mai repari relația.
  • urmărește tendințele din piața și analizează cum poți să crești mergând contra trend
  • mai mult contact online, ședințe mai scurte și mai dese, ritmul îl dai prin check-uri punctuale
  • antreprenorul trebuie să strângă legăturile. Să te asiguri că fiecare angajat e ok la nivel personal – ca să simtă sprijinul, iar legat de job ce provocări are și cum pot să-i faci munca mai ușoară. Cum adresezi provocările?
  • criza scutură foarte tare ego-ul din oameni
  • relațiile se pot repara, uneori pot deveni mai puternice decât înainte de criză
  • există companii care apelează la mine când apare un foc – o urgență. Sunt și companii care apelează preventiv. 
  • deci cand au situații arzătoare pot să se folosească de expertiza mea. După ce stingem focul, căutăm cauza și pe urmă construim o serie de măsuri în jurul cauzei, altfel fenomenul se va repeta.
  • dimensiunea de relaționare și comunicare în cultura organizationala joacă rol cheie.
  • la nivel antreprenorial este important să îți înțelegi foarte bine angajații la nivel personal și profesional, în integralitatea lor. Alege să îți privești echipa prin ochelari umani. E tot  ce ai nevoie în vreme de criză. Cu cât ții oamenii mai aproape cu atât ai mai multă forță să ajungi cu bine pe partea cealaltă.