Principii de economie circulară pentru inovarea modelelor de business - Florin Somodi

Principii de economie circulară pentru inovarea modelelor de business

Camelia Gui poarta multe pălării: Food Waste Combat, Banca pt Alimente, Clujul Sustenabil, Va ajutam din Cluj. Deși nu recunoaște titulatura oficial, Cami este un expert dezvoltare durabilă și sustenabilitate. Activistă îndrăgostită de economia circulară, dezvoltare durabilă si sustenabilitate, fondator al Băncii pentru Alimente Cluj și coordonator al proiectului Food Waste Combat, este și antreprenor social unde aduce 10 ani de experiență de în mediul corporate ca manager de proiect și de produs. 

Crede că întregul sistem economico-social e la răscruce acum și că fiecare din noi suntem datori să lăsăm lumea asta măcar asa cum am găsit-o. Dacă nu, chiar mai bună. Prin contribuții individuale, prin modele de business blânde cu mediul și prin respectul față de resursele planetei. Fără idealisme și tendințe hippioate. Cu fermitate și energie de schimbare. Molipsitoare. Mereu cu gândul la interdependența economie-societate mediu natural.

Am discutat cu Cami despre antreprenoriat și sustenabilitatea afacerilor și cum poate sprijini din rolul de consultant Vision12  comunitatea de business.

Principalele idei dezbătute:

Ce este economia circulară și care sunt principiile ei de funcționare?

  • în economia circulară nu mai vb despre deșeuri ci despre resurse, despre cum facem designul produselor din prima fază astfel încât să eliminăm ideea de deșeu, să nu aruncăm, să refolosim, să introducem totul în sistem
  • prin economia circulară ești provocat să te gandesti altfel la tot ceea ce deții să nu mai existe ideea de proprietate ci ideea de serviciu (acces vs. ownership), nu mai consumăm ci folosim
  • e un moment de răscruce și inovație cum nu s-a mai văzut
  • ar trebui să parcurgem mai rapid etapele de trecere de la economia liniara (acuală), spre cea a reciclării, și în final la economia circulară

Cum ne putem schimba modul de gandire a afacerilor?

  • aparența de nuanță este de fapt fundamentul întregii lumi economice prin care economia circulară ne poate modela gândirea și acțiunile în afaceri, societate și față de mediul natural
  • trebuie sa fim conștienți de cele 3 interdependente: economie, societate, mediul natural – concepte de baza în gandirea antreprenoriala și de impactul pe care fiecare îl avem ca membri în comunitate.
  • în societatea capitalistă ne lipsește perspectiva ECO centristă: trebuie să înțelegem că suntem doar o parte din ecosistem, nu îl deținem, nu suntem mai buni, planeta e casa nu proprietatea noastră
  • există limite ale creșterii economice și e momentul să ne redefinim bunăstarea 

Ce este cel mai la îndemână să facem în business legat de sustenabilitate?

  • cei care încep afaceri acum pot ține cont și integra aceste principii de economie circulară în modelul de business
  • cei care au deja afaceri pot face educație legat de  reciclare apoi, educarea angajatilor în a respecta circularitatea
  • pot încuraja inovațiile privind sustenabilitatea
  • se pot construi parteneriate deștepte, de exemplu, zațul de la cafenele poate merge în compost (îngrășământ obținut natural) sau în rețete creative (brownies) 
  • nu există încă suficientă susținere legislativă pentru trecerea de la economia liniară la cea circulară, și încă nu e mainstream
  • ca antreprenori putem să gândim în termeni de economie circulară
  • putem pilota mai des ideile inovative la nivel de afaceri existente sau la întâlnirea dintre start-up-uri și investitori
  • există oameni care gândesc acum pentru soluții de sustenabilitate pentru cand ieșim din aceasta criză

Cum poate fi influențată legislația și schimbările la nivel de comunitate sau organizație?

  • sunt importante spețele de inovare pentru că ele devin puncte de plecare în schimbarea legislației
  • fiecare dintre noi putem fi ‘schimbă-lume’ (changemaker), important e să ajungem la masă critică în societate
  • aparent urmează o criza economică și apoi una alimentară 
  • vom apela la lanțuri mai scurte de aprovizionare privind alimentele și acestea ne vor fi foarte necesare
  • e un moment important pentru producătorii locali care se pot agrega în diverse inițiative iar publicul să fie interesat de ce e de sezon și produs cât mai aproape de locul în care locuiește
  • “ieftin, rapid și la îndemână” trebuie schimbat cu sustenabil
  • nu trebuie să comparăm producători locali cu supermarketurile

Cum poate ajuta concret în calitate de consultant?

  • Cami poate ajuta prin educație în interiorul organizațiilor existente, în managementul deșeurilor, prin formularea unor principii de sustenabilitate privind tipurile de energie pe care organizația le folosește, rapoarte privind amprenta ecologică, soluții privind optimizarea consumului energiei electrice, tipurilor de echipamente folosite.