Beneficiile metodelor de facilitare în discuțiile din echipe și grupuri de lucru - Florin Somodi
Beneficiile metodelor de facilitare

Beneficiile metodelor de facilitare în discuțiile din echipe și grupuri de lucru

În 2009 am fost provocat pentru prima oară să gestionez o secțiune din ceea ce pe vremea aceea numeam ‚training’. Ulterior am aflat că se numește facilitare. Am facilitat pentru echipa de lideri naționali al ONG-ului pe care-l conduceam o sesiune de planificare strategică. Asta fără nici o pregătire prelabilă, ci doar cu doar câteva instrucțiuni sumare din partea head-trainerului ce gestiona cele 4 zile de retreat.

Disconfortul a fost maxim, dar feeback-ul de după, venit de la participanți și head facilitator, au fost uimitor de pozitiv pentru mine. Am știut atunci, având și un model de facilitator foarte bun în față, că asta doream să fac de atunci înainte. S-a aprins un beculeț. S-a facut lumină. Am simțit că sunt făcut pentru asta. Azi sunt membru International Association of Facilitators (IAF) și fac pași serioși spre certificarea mea internațională ca Certified Professional Facilitator – CPF și am sprijinit zeci de clienți utilizând metodele profesionale de facilitare.

Rezultatele voluntarilor pe care îi coordonam, obținute în urma acelei planificări strategice, au depășit cele mai optimiste așteptări ale mele. Trei ani mai târziu, în 2011, proiectul major, un forum de 5 zile cu peste 250 de participanți din 20 de țări și un buget de peste 100.000 de euro, a fost un real succes despre încă se mai vorbește și azi. Am fost impresionat de efectul pe care un asemenea proces de facilitare bine condus, îl are asupra unei echipe. Dacă tineri (elevi, studenți, proaspăt absolvenți de facultate) ce își dedicau 3-4 ore pe săptămână voluntariatului au reușit în era în care nu exista Facebook și WhatsApp să se organizeze și să obțină asemenea rezultat, ce pot face echipe de angajați cu 8 ore/zi ai unor companii private care au la dispoziție cele mai moderne metode de colaborare online?  Pentru că în ultimii ani ghidez antreprenori și echipele lor, vă confirm că de la dublarea cifrei de afaceri, la procese de branding și internaționalizare sau restructurări de afaceri, am obținut alături de clienți mei rezultate remarcabile.

Care este magia din spatele acestor rezultate? Componentele sunt mai multe, contează viziunea, organizarea și munca de implementare. 

Să le luăm pe rând. Încep seria de articole cu referiri la Facilitare.

Ce înseamnă facilitare?

A facilita = a face ceva mai ușor. În munca cu un grup,  facilitatorul ajută participanții să aibă o conversație, să ajungă la un acord, să planifice pentru viitor. În general, facilitatorul are rolul unei voci neutre din afara organizației, asigurând de bunul mers al procesului prin care trece grupul, dar permițând participanților să își păstreze focusul asupra temei discuției, și să controleze conținutul discuției. Facilitatorul este un blând ghid, care face să fie mai ușoară discuția pentru grup.

Ce face un facilitator?

Facilitatorul este cel care contribuie cu structura și procesul în interacțiuni, astfel că grupurile devin apte să funcționeze eficient și să ia decizii de foarte bună calitate. Un ajutor și un catalizator al cărui scop este să îi susțină pe alții pe măsură ce ating performanțe excepționale (Ingrid Bens, Facilitating with Ease).

Facilitarea de grup = proces în care o persoană din afara grupului, vine dintr-o poziție neutră, fără să aibă putere sau rol de decizie și intervine pentru a ajuta grupul să îmbunătățească modul în care identifică și soluționează probleme și ia decizii, totul pentru a crește eficiența grupului (Roger Schwarz, The Skilled Facilitator).

Ce efecte și rezultate generează metodele tehnologie a participării ToP (Technology of Participation)? 

Aceste metode de facilitare sunt concepute să:

  • Implice activ toți membri unui grup in procesele de luare a deciziilor
  • Să contribuie la creșterea angajamentului și implicării indivizilor 
  • Să contribuie la obținerea consensului în grup
  • Să articuleze o viziune comună asupra viitorului
  • Să contribuie la realizarea de planuri ce chiar se implementează

Metodele sunt testate de peste 50 de ani de ICA, timp în care a au contribuit la profesionalizarea domeniulului, ICA fiind unul din primii furnizori de servicii de facilitare în prezent.

Cum folosesc eu facilitarea în programul Vision 12?

Folosesc facilitarea în procesele de planificare strategică cu echipe și antreprenori. 

Ce urmăresc să obțin din proces? O hartă de parcurs a dezvoltării dorite care începe cu formularea unei viziuni comune a echipei pentru viitor. Continuu cu verificarea realității și listarea principalelor categorii de obstacole în calea respectivei viziuni. Apoi, urmează un brainstorming pentru trasarea principalelor direcții strategice, iar la final pentru conturarea și detalierea planurilor de acțiune și proiectelor de dezvoltare organizațională. Ulterior, facilitez discuțiile periodice lunare de urmărire a progresului și de ajustare a componentelor implementării (timpi, resurse, prioritizare, deblocarea unor situații sau proiecte).

Cum poți beneficia tu și echipa ta, dacă ești antreprenor sau executiv?

Simplu, trecând printr-un astfel de proces. Mă ofer să îți vorbesc mai în detaliu despre asta și să îți răspund la eventualele întrebări. Avem nevoie de o ora din timpul tău de muncă. Cafeaua o dăm noi, la sediul nostru din str. Observatorului 113A/16.