Ce provocări întâmpin în a sprijini antreprenorii și echipele lor și unde pot să ajut? - Florin Somodi

Ce provocări întâmpin în a sprijini antreprenorii și echipele lor și unde pot să ajut?

De dragul numărului din logo am căutat douăsprezece provocări curente pe care le întâlnesc în munca cu antreprenorii. Nu le înșir ca să mă plâng ci ca să îi ajut pe unii dintre ei să conștientizeze în ce etapă de dezvoltare se află, și ce ar urma, dacă reușesc să depășească etapa respectivă. Până la urmă provocările lor devin provocările mele de ghidare, munca însă le aparține.

1. Suma obișnuințelor și lipsa delegării

Reprezintă principalele motive pentru care fiecare din noi ne aflăm unde ne aflăm la un moment dat. Unele obișnuințe ne-au susținut eforturile de pe tot parcursul profesional, altele reprezintă frâne. Pentru mine este una din cele mai dificile misiuni de ghidare a antreprenorilor. Deși cu toții știm că suntem suma acțiunilor noastre, nu al intențiilor bune pe care le avem legat de scopurile noastre, ne este foarte dificil să ne modificăm comportamentele adânc înrădăcinate. Prin coaching și facilitare reușesc să generez momente de conștientizare antreprenorilor legate de obiceiurile neproductive și le ofer instrumente de prioritizare și time management sau de bugetare și planificare a cash-flow-ului, ca să dau doar două exemple reprezentative legate de gestionarea timpului și a finanțelor. Dezvoltarea rezilienței revine în sarcina clientului.

2. Focus pe acțiunile pe termen scurt și foarte scurt

Pentru mine și Vision12, gândirea pe termen mediu și lung reprezintă principalul selling point. În ciuda vitezei cu care se desfășoară totul în jurul nostru și nevoii de adaptare continuă la noi provocări, gândirea pe termen scurt este una reactivă. Este bună dacă e folosită cu măsură de antreprenor dar îl poate cantona într-o zona de victimizare, de lipsă de putere (zbatere sau ‚stins incendii’ zilnice) sau într-o zonă în care are iluzia că are putere asupra propriului destin și afaceri. Vision12 este cadrul în care încurajăm și valorizăm gândirea pe termen mediu și lung legată de un scop mai înalt al antreprenorului și echipei sale, o destinație de dorit a fi atinsă în 3-5 ani. Rezultatul este imaginea ce înglobează succesul și valorile pe care aceștia doresc să le trăiască. Când ai o destinație clară, planificarea și alocarea resurselor devine o chestiune de logică. Strategiile pot suferi ajustări în funcție de contextele traversate, fie vreme bună, fie furtună. O bună viziune pe termen mediu este ceea ce motorul este pentru o barcă pe o apă agitată, o ajută să ajungă la țărm în ciuda valurilor.

3. Presiunea echipei pentru a nu se schimba nimic

Să se revizuiască primesc, dar să nu se schimbe nimic, zicea Nea Iancu. La fel și indivizii sau echipele. Au o reținere în a întâmpina schimbarea. Zona de confort este greu de abandonat deoarece presupune efort. Din nou, un scop mai înalt, o viziune puternică formulată în echipă, unde toți membri contribuie, va fi asumată natural și muncită pentru a fi pusă în practică printr-un efort sinergic. Apar și abandonuri pe parcurs, care sunt de dorit, în schimbul unui parcurs cu frâna de mănă trasă.

4. Limitările de infrastructură

Dacă unii antreprenori sau angajați își imaginează că progresul vine doar cu rezultate pentru organizație și indivizi, am să le dau o veste proastă. Orice proces de creștere și dezvoltare vine cu un stres de a obține rezultate din exploatarea unei infrastructuri curente. Apare acel moment inevitabil al upgrade-ului acesteia. Întrebarea este pentru ce nivel facem upgrade ca să putem planifica resursele umane și financiare în consecință. E la fel ca atunci când facem sport să arătăm mai bine. Ne cumpărăm echipament adecvat dar trebuie să avem grijă și la ce mâncăm și să planificăm cu grija mesele și conținutul lor în nutrimente.

5. Lipsa automatizărilor (digitalizare)

Discuția despre digitalizarea afacerii apare cel mai adesea când definim noi obiective de creștere și realizăm că avem de luat decizii dar nu avem informațiile necesare pentru a lua respectivele decizii. Abia atunci începem să măsurăm eficiența proceselor de business și să ne întrebăm cât de eficiente sunt. Apar așadar două nevoi majore: nevoia de informație și eficiența și rapiditatea cu care livrăm produsul sau serviciul nostru pentru a rămâne eficienți, rentabili și să facem față concurenței sau să o depășim. Deși presupune soluții personalizate și costisitoare, evoluția nu mai este posibilă fără softuri dedicate sau automatizări. Chiar și în activitatea de coaching și consultanță suntem nevoiți să facem acest lucru. În timp ce scriu, o echipa de programatori, lucrează pentru noi la un soft care să ne ajute clienții în implementarea rapidă și eficientă a proiectelor de dezvoltare trasate în planificarea strategică cu care începe programul Vision12.

6. Abundenta programelor de dezvoltare pentru antreprenori

Consultanța și coachingul sunt ‚industrii’ în proces de auto reglementare. E greu să împarți programele și furnizorii în buni sau răi. Coachingul nu e aprozar de supermarket și nici medicament universal. La fel și consultanța. Sunt servicii 100% personalizabile pe client. Ceea ce funcționează pentru clientul A nu este valabil pentru clientul B. Recomandările și recenziile alături de o discuție față în față pot aduce claritate și lămuri unele îndoieli legate de oportunitate, încredere și valoarea investită versus cea primită. Aici cred că Vision12 este excelent poziționat cu cele trei  versiuni ale sale: Startup, Development și Performance, fiecare 100% customizabile dar fiecare cu durata de 12 luni care debutează cu sesiunile de planificare strategică. Poate părea că e aprozar însă doar pentru cei care nu au curajul să-și configureze propriul program și să își asume și dedice timpul, energia și finanțele necesare.

7. Lipsa planurilor de dezvoltare a membrilor echipei

In order to achieve more, you have to become more. Este o zicere valabilă și pentru antreprenor dar mai ales pentru membrii echipei acestuia. Creșterea împreună cu piața sau voită și planificată aduce natural schimbări de roluri, atribuții, noi competențe necesare pentru a performa la nivel de organizație la nivel individual. Cel mai valoros capital este este cel uman și acesta devine din ce în ce mai valoros pe măsură ce criza forței de muncă se adâncește în România. Cel mai la îndemână sunt proprii angajați. Ei cunosc organizația și piața, pot fi convertiți mai ușor spre noi roluri, poate fi recompensant pentru aceștia, au ocazia să se reinventeze profesional și să fie fidelizați într-un mod sustenabil. Dacă un astfel de parcurs nu este posibil vom apela la recrutare externă, firme de recrutare. Vor urma perioade de incertitudine sau de inducție până la obținerea unei performanțe acceptabile pentru noile roluri din organizație. Deci mult mai costisitor financiar, ca energie și timp. Prin urmare dezvoltarea unor planuri de carieră la nivel de organizație și indivizi, devine un deziderat. În Vision12 construim împreună cu antreprenorul astfel de planuri pentru ca împreună să putem obține performanțe superioare.

8. Autoorganizarea (time managementul)

Acest punct are mare legătură cu punctul 1. A te organiza mai bine, a-ți prețui piropul timp de calitate și perioadele cu energie creativă înseamnă să prioritizezi ceea ce e important dar mai ales ne-urgent. Asta îți oferă posibilitatea să investești ce ai mai bun în ce e mai important din perspectiva creșterii și bunei funcționări. Pentru orice altceva, cu excepția unor urgente importante, timpul ar fi folosit prost și ar antrena concesii neproductive în lanț. Așadar, a spune NU unor angajați sau colaboratori înseamnă a-ți spune un DA mare, ție și subiectelor cu adevărat importante, care contribuie la realizarea scopului tău pe termen mediu.

9. A vrea totul acum și aici

Puzderia de cărti de self-help în business și dezvoltare personală, de evenimente cu vorbitori pe aceeași tema și tendințele într-un oraș în plină dezvoltare te pot face să crezi că totul poate deveni posibil cu condiția să visezi acel ceva sau să vizualizezi acea realizare măreață. Sigur, este o minimă precondiție să iți definești un scop mai înalt, însă realizarea cere pregătire, ghidare și multă muncă. Așteptările care nu sunt dublate de planificare și muncă sunt sursa unor uriașe dezamăgiri. Chiar dacă visul e foarte îndrăzneț, planificarea trebuie să fie musai realistă. “Viziunea fără acțiune nu este decât un vis. Acțiunea fără viziune este doar o modalitate de a alunga plictiseala. Viziunea însoțită de acțiune poate schimba lumea.” Joel Arthur BARKER

10. Disponibilitatea

Disponibilitatea sau contractul psihologic cu clientul este o condiție esențială pentru ca un proces de coaching sau facilitare să fie inițiat. Altfel nu este etic. Nici rezultate nu ar putea să apară.

În Vision12, încă din faza de ofertare, clienții sunt informați în legătură cu toate tipurile de disponibilitate (angajamente) pe care programul le presupune și care devin și condiții eliminatorii pentru o eventuală colaborare. Sunt în același timp și factori de descurajare pentru curioși sau pentru cei care se mint pe sine când cumpără tot felul de programe, ca să îi citez cu precizie 🙂 ). Aceștia ultimii, nu fac altceva decât să încerce inconștient un transfer de valoare a programului spre propria persona dinspre prețul sau punctele de vânzare ale comunicării de marketing, fără să fie de fapt dispuși la reflecție și acțiuni concrete.

Ce moduri de implicare le pretind celor care doresc să se înroleze în Vision12?

  • Energie –  obținem rezultate doar investind energia proprie în dezvoltarea sistemelor care să producă rezultate. În Vision12 ne asigurăm că antreprenorii alocă și direcționează eficient energia în activități eficiente și cu sens.
  • Timp – ne asigurăm că timpul este utilizat eficient dar pretindem și alocarea de timp suficient și de calitate proiectelor care contribuie cu adevărat la dezvoltarea companiei. Alocarea judicioasă a timpului pentru cele cele 5 seminarii care deschid programul și pentru sesiunile săptămânale sau bilunare de coaching și training.
  • Munca în echipă – coach-ul / facilitatorul devin parte din echipa antreprenorului. Efortul în comun cu antreprenorul/ii trebuie să conducă la rezultate palpabile. Este o condiție esențială ca echipa antreprenorului să fie de asemenea implicată 100% în proiectele de dezvoltare atât ca timp, cât și ca energie.
  • Resursele financiare – asigurarea finanțării programului în formula convenită prin contract (plata anticipată integral sau, avans + plăți recurente timp de 12 luni) revine ca responsabilitate antreprenorului. Pe lângă semnificația valorii programului pentru organizația client, investiția reprezintă dovada asumării și implicarii 100% în procesul de dezvoltare a companiei.

11. Coachablility (coaching able)

La acest punct ar fi multe de scris și îmi propun să reiau subiectul într-un articol dedicat. Sintetic voi reda mai jos câteva semne ce indică faptul că persoanele, antreprenori sau angajați, nu sunt coachable și prin urmare refuz să încep o colaborare:

  • Consideră că doar ei au dreptate
  • Nu sunt dechiși la schimbări
  • Sunt de un negativism persistent
  • Pesimism
  • Ochii dați peste cap chiar și la feedback constructiv
  • Incapacitatea de auto reflecție
  • Nu le pasă de îmbunătățirea vieții proprii și a relațiilor lor personale și profesionale
  • Lipsa de respect pentru cei din jur și opiniile lor
  • Lipsa dorinței generale de a învăța lucruri noi, dorința de dezvoltare personală sau orice altă formă de îmbunătățire
  • Agresivitate
  • Învinuirea altora, și multe altele.

12. Dificultatea de a ajunge la clienții potriviți (de exemplu, recrutarea de oameni de vânzări buni sau potriviți, capacitatea de a selecta un partener pentru externalizarea activităților de marketing, de branding sau rebranding)

Când ești prins in propria afacere te fura peisajul si nu mai vezi in exterior resurse. Sau cand nu ai nici măcar cunoștințe elementare de vânzări sau nu investești în automatizarea lor sau în construirea unei echipe interne sau externe de oameni de vânzări.

În astfel de situații pot livra sesiuni de training, coaching sau consultanță în vânzări. Uneori redirecționez clientul către firme care fac vânzări sau generează leaduri ca serviciu externalizat. Cu alte cuvinte, orice pentru a ajuta clientul.

Pe post de concluzie, pot spune că aceste provocări le pot întâlni la un singur client într-o singură întâlnire sau pot să le întâlnesc pe parcursul unei colaborări pe termen mai lung. Indiferent în care din situațiile prezentate mai sus te regăsești, merită să porți o discuție cu o persoană din afară, fie acea persoană prieten, trainer, coach, consultant. Cu siguranță te ajută să depășești etapa și să te îndrepți spre un nou ciclu de învățare și progres.